Nieuw juridisch advies

Deel deze post:

Nieuw Juridisch Advies? Waar is dat voor nodig? En is er dan ook zo iets als oud advies?

Natuurlijk is dit een knipoog naar het prima juridische advies dat je overal kunt krijgen. Sterker, het is er in veel soorten en maten.

Gratis telefonisch advies. Leuk om een snelle indruk te krijgen, maar zoals het engelse gezegde luidt: the devil is in the detail. Er worden geen stukken bekeken en het juridisch advies ‘evolueert’ nog al eens gedurende het gesprek als meer en meer aan bod komt. Een beetje als ‘uit de heup schieten’.

Wil je ’serieuzer’ advies, dan kun je terecht bij de traditionele advocaten kantoren. Zij nemen je dossier door, maken een file aan en je krijgt je juridisch advies keurig uitgewerkt op zes kantjes. Uiteraard hangt hier een ander prijskaartje aan dan ‘gratis’. 

Zit daar niets tussen dan? Veel ‘eenpitters’ hebben minder hoge uurtarieven dan de grote advocatenkantoren en sommige bieden veel waarde. Maar je bent wel afhankelijk van de kwaliteit die een individu levert. Soms pakt dat goed uit, soms ook niet.

Terwijl we merken dat veel mensen behoefte hebben aan een middenweg. Betrouwbaar goed juridisch advies, kort en bondig op papier, maar wel betaalbaar. Dat is de uitdaging die we ons als Rechtfabriek gesteld hebben.

Nieuw Juridisch Advies: wat is het en wat krijg je?

Bij rechtfabriek bieden we Nieuw Juridisch Advies aan zoals voor de meeste mensen en kleine ondernemers voldoende is: op basis van stukken en toelichting een kort en krachtig juridisch advies, op papier en toegelicht.

We hebben op onze manier gekeken naar het opstellen van juridisch advies. Op welke slimme manier kunnen we goed juridisch advies geven tegen een dusdanige prijs dat je echt de drempel verlaagd en het interessant maakt voor kleine(re) zaken. Want dat is onze missie.

Dus hebben we net als bij onze andere diensten gekeken naar drie onderdelen:

    1. wat kan een klant zelf doen, 
    2. hoe kunnen we een vast en efficiënt proces inrichten, gebaseerd op de principes van lean: pas starten als we alle stukken hebben, zo veel mogelijk de kwaliteit onafhankelijk maken van de opsteller door een goede kwaliteitscontrole, etc.
    3. kunnen we het juridisch advies zelf standaardiseren met een focus op de belangrijkste zaken zodat we het kort en bondig kunnen houden.

Je krijgt minimaal op drie juridische vragen advies

Minimaal krijg je van ons drie onderdelen uitgewerkt in het advies:

  1. procesadvies over de ‘beste’ volgende stap;
  2. formulering van de vordering(en), wat we in overleg doen;
  3. een indicatie van de kans op succes. 

Dit juridisch advies krijg de klant per email van ons, en er vindt een telefonische toelichting plaats.

In het proces voeren we 6 stappen uit:

  1. intake waarin we bespreken (of per email) hoe het conflict er uit ziet en komen we gezamenlijk met de klant tot de conclusie dat eerst een advies op zijn plaats is;
  2. de klant verzamelt alle documenten/communicatie en andere stukken die gebruikt moeten worden bij het opstellen van het advies en stuurt ons dit toe;
  3. Als we alle stukken hebben, doet onze adviseur een scan op alle stukken. Als er vragen zijn of onduidelijkheden dan worden deze met de klant doorgenomen;
  4. de behandelaar stelt het concept juridisch advies op. Intern bij Rechtfabriek ‘pitcht’ de behandelaar vervolgens zijn concept advies bij een ervaren jurist. Kan het beter? Dan maken het beter;
  5. Het Nieuw Juridisch Advies wordt naar de klant gestuurd en een telefonische afspraak wordt gemaakt (of digitale meeting). Zo heeft onze klant de gelegenheid zich voor te bereiden en alvast de vragen die hij heeft voor te bereiden;
  6. In het telefonische gesprek licht onze behandelaar het advies toe waar nodig en worden de vragen van de klant behandeld.

Is alles duidelijk? Dan kunnen we gezamenlijk bepalen of en welke volgende stap gezet gaat worden. Met of zonder de hulp van Rechtfabriek. Want wat een klant zelf kan, moet hij vooral zelf doen!

Klinkt te goed om waar te zijn? Niet echt, het resultaat van slim opnieuw kijken naar hoe je als juridisch adviseur èn als juridische organisatie kan werken, samen met je klant. 

Nieuw juridisch advies krijg je keurig in een e-mail

Dus voor wie is het?

Voor iedereen die in zijn conflict even niet goed overziet wat hoofd- en bijzaken zijn, die al lang rondloopt met allerlei discussies met de wederpartij en van een onafhankelijke partij wil horen hoe hij er juridisch nu echt voor staat. Die van een jurist wil horen welke opties hij heeft en wat hij het beste kan doen.

Iedereen die een gedegen advies wil hebben op ‘papier’, maar geen duizenden euro’s daar voor kan of wil betalen. Of dat nou een consument, (kleine) ondernemer of ZZP’er is. 

Voor wie is het NIET?

Wij zijn een allround juridisch bureau. Wij helpen mensen met alledaagse problemen. Sommige problemen vereisen specialistische kennis. Denk daarbij aan zaken als intellectueel eigendom, fusies en overnames, maar ook echtscheidingen. Zaken waar ook als je voor een rechter komt te staan, verplicht een advocaat voor moet hebben. 

zelf een brief schrijven
Kom zelf in actie!

Rechtfabriek Archief

Meer berichten

Start hulp!

Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in:

Voor meer informatie of een prijsopgave

Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in:

Vraag Advies

Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in:

Het formulier is succesvol verzonden

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Werken bij de Rechtfabriek

Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in: